Chủ Nhật, 25 tháng 11, 2012

IELTS READING - Yes/ No/ Not Given


Features of Yes question
1.      Paraphrasing (Diễn đạt đồng nghĩa)
·         Reading: People find it challenging to master English.
·         Question: Having a good command of English is hard.
2.      Synonymous adjective / adverb / noun.
·         Reading: She gets hooked on the internet.
·         Question: She is crazy about the internet.
3.      Part to relationship
·         Reading: His action, too thoughtless and impulsive, endanger his chance of promotion.
·         Question: That he cannot stand the opportunity to be upgraded in his job results from his careless action.
4.      Logical inference (Tư duy logic)
·         Reading: All people are equal to each other.
·         Question: The black and white are put on the equal footing.
5.      Summarizing
·         Reading: He owns 3 houses in 3 countries. Many women admire him and are ready to be his wife. However, he does not want to tie the knot, enjoying freedom of his bachelorhood.
·         Question: He is rich, admirable, but a free man.

Eg:
- R: Cô Lena rất xấu
- Q: Cô Lena tương đối xấu.
NO
- R: Quyển sách này chỉ được xuất bản tại Châu Á.
- Q: Mỹ xuất bản cuốn sách này.
NO

- R: Cô Lena xấu
- Q: Cô Lena rất xấu
NG
- R: Quyển sách này được xuất bản ở rất nhiều quốc gia trên thế giới như Mỹ, Lào, Anh, Pháp...
- Q: Quyển sách này cũng được xuất bản ở Nga.
NG
- R: Cô Lena rất xấu
- Q: Cô Lena xấu
YES
- R: Nguyên nhân của nghèo đói là dốt nát.
- Q: Dốt nát là hậu quả của nghèo đói.
NO


Feature of NO question
1.      Contrast information
·         R: He is handsome.
·         Q: He is not good looking.
2.      Wrong information
a)      Purpose
·         R: The aim of this survey is to show how unfair the justice system is.
·         Q: His survey aims at stating the pervasive corruption in the justice system.
b)      Scale
·         R: This product is useful for both infrants and teenagers.
·         Q: Both the old and the young benefit from this product.
c)      Time
·         R: In the 1920s, this movement began to deeply influence America.
·         Q: In 1931, America was profoundly impacted by this movement.
d)     Quantity
·         R: Quite a few people tend to have self-esteem.
e)      Degree
·         R: The girl that I saw yesterday was extremely sexy.
·         Q: I saw a fairly sexy girl.
f)       Name / Object.
·         R: The man creating this item was Robert.
·         Q: The creator of this item was Lena.
g)      Order (Trật tự)
·         R: First pour oil into the sauce pan. Then put the sliced meat. Last add some spices.
·         Q: After pouring oil into saucepan, add some spices to meat and then place sliced meat.


Feature of NOT GIVEN Question
1.      Totally new information
·         R: When the economy begins to recover, people are happy.
·         Q: When war happens, people are sad.
2.      Added information in form of noun, adjective, adverb preposition and Verb phrases, comparison and contrast.
·         R: Her voice is beautiful.
·         Q: Her voice is very beautiful.
3.      Whole to part relationship
·         R: Her strong personalities are decisiveness, enthusiasm and creativity.
·         Q: She is enthusiastic, creative, assertive, cooperative.
4.      Replaced by a different word whose meaning does not contrast or is not synonymous with words stated in the reading passage though this word is a bit related to the words in the article.
·         R: She criticized him.
·         Q: She does not like him.
► NOTE:
·         Nếu bài đọc chứa các cụm: Successful, exactly, relatively, correctly → 80% YES
·         Nếu bài đọc chứa các cụm: many, onlyNO (scale, quantity, degree)
·         Nếu câu hỏi chứa: to do something, purpose, aim, target NO (purpose)
·         Nếu chứa: reason, the cause NO (order)
·         Nếu trong bài đọc chứa:
     So sánh nhất (biggest, highest)
     Cụm thời gian
     Cụm giới từ
     The other
→ 85% NG.
·         Nếu chứa: must, have to (degree)NO
·         Trong lúc đọc không nên suy luận mà nên viết ra giấy.
CÁC BƯỚC TIẾN HÀNH 1 BÀI ĐỌC YES / NO / NOTGIVEN
·         Bước 1: Xác định đây là bài đọc thứ mấy trong tổng số (13, 14 câu)
     Nếu đây là bài đầu (1 – 7): thông tin trong 3 đoạn đầu tiên.
     Nếu đây là bài thứ 2 (sau Summarizing): thông tin từ đoạn 3 trở đi.
·         Bước 2: Đọc câu hỏi và xác định 2 dạng từ cho bài đọc đấy:
     Dạng từ chỉ đường: Noun riêng tên tuổi, vị trí, số liệu để xác định vị trí thông tin ở đoạn văn nào.
     Loại từ nhạy cảm: Nhìn vào dây thần kinh giật liên tục vì giúp ta dự đoán kết quả là gì (only, many, adj, adv, cụm giới từ, thời gian, purpose, biggest → NG)
·         Bước 3: Sử dụng các quy chuẩn câu NG để xác định câu trả lời là gì.
NOTE: Trật tự thông tin của bài Yes/No/NotGiven được sắp xếp theo thứ tự đi từ trên xuống dưới. 

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét