COURTER-ARGUMENT
What is a
counter-argument?
A counter-argument:
An argument against
another one.
This is used in
argumentative / discussion / cause and effect writing.
To make your writing
objective.
To make your writing
more convincing.
Steps to create a
counter-argument
1. Understand the
opposing idea clearly: its strengths and weaknesses.
2. Acknowledge it
strength.
3. Attack is
weaknesses: showing how reasonable it is in the other cases by giving examples
or questioning or comparing and contrasting (with more supporting ideas).
·
First sentence:
the opposing argument and the reason started
Opponents / Critics /
People against this idea argue that …
Those opponents have
their point in arguing that …
It is argued that / It
is claimed / believed that …
→ Or present your
opposing idea in your own way.
·
Second sentence:
Acknowledge and the question against
Apparently, it sounds
a great idea, but + question
(How can … ? It is
true in any circumstance ? Are people ready to do …)
Their argument, however,
proves flawed when it comes to …
·
Their sentence:
Further emphasis, give evidence and example
Facts have shown that
…
There is increasing
evidence which shown that …
Reality shown that …
History shown that …
The fact is …
Eg:
·
First sentence: their
argument.
As we are consuming
natural resources at higher speed than they can be renewed, it is argued that
products should be made to last.
·
Reasons for their
argument.
The advantage of
ever-lasting products is to reduce the consumption volume of natural resources
and give more time for scientists to come up with other renewable one.
·
Acknowledge and
the question against (Counter-argue)
Apparently, it sounds
great solution, but who can ensure that these items, though lasting long, are
bio-degradable and less hostile to our enviroment ?
·
Further emphasis
and evidence (Real-life example)
Facts have shown that
with the updated technology, items are refined to look better, cheaper, be more
recyclable and more ecology-friendly. Hence, it would be counter-productive to
use out-of-dated items.
Văn lập luận –
Argumentative writing
·
Đoạn văn 1: Thể
hiện quan điểm đồng ý hay phản đối
·
Thân bài:
◦ Đoạn văn 1: phản biện 1
◦ Đoạn văn 2: phản biện 2
·
Kết luận
Cách phát triển một đoạn
văn phản biện về mặt nội dung:
·
Câu 1: Câu chủ đề
của quan điểm đối lập.
·
Câu 2: Câu lập luận
của quan điểm đối lập (chỉ có 1 lập luận)
·
Câu 3: Câu lập luận
thứ nhất của quan điểm của mình.
·
Câu 4: Câu lập luận
thứ 2 của quan điểm của mình.
·
Câu 5: Câu chủ đề
của quan điểm của mình.
Note: 1/3 độ dài dành cho quan điểm đối lập, 2/3 còn lại
là phản đối.
Ngôn ngữ chỉ đường:
·
Đưa ra quan điểm
đối lập: Đầu tiên, thứ hai, thứ ba là …
·
Từ chỉ đường khi
đề cập đến quan điểm của chúng ta:
◦ However, Nevertheless, By contrast
◦ Beside / Furthermore / In addition
·
Câu chủ đề quan
điểm của chúng ta:
In other words / In a
word / Put it simply (Nói tóm lại, nói một cách khác, 1 cách đơn giản là)
Ngôn ngữ dẫn lập luận:
Trước khi đưa ra câu chủ đề, chúng
ta dùng câu “người ta lập luận rằng”, “người ta tin rằng”
It is believed that / It is argued
that / It is true that
Trước khi đưa lập luận của quan điểm
đối lập dùng: “Có khả năng là, có thể cho rằng” (Dùng độ nhấn vừa phải)
·
It is claimed
that …
·
It is believed
that …
·
It is argue that
…
·
It is contended
that …
·
It is thought
that …
·
Admitted ...
·
It is likely that
…
·
It is possible
that …
·
It is probable
that …
·
The likelihood is
that …
·
The possibility
is that …
·
The chance is
that …
·
It might be true
that …
·
This argument may
be partly true that …
·
Probably …
·
Possibly ….
·
Perhaps …
·
It may be true
that …
·
It is partly
reasonable that …
Trước khi đưa lập luận đầu tiên của
mình (độ nhấn cao hơn):
·
It is undeniable
that …
·
It is irrefutable
that …
·
It is undoubted
that …
·
It is
indisputable that …
·
It is highly /
more likely that / highly possible that …
·
There is no doubt
that …
·
Undeniably, …
·
Indisputably, …
·
Irrefutably, …
·
Facts have shown
that / The truth is that / The undeniable truth is that …
·
Scientific
studies have shown that …
·
History has shown
that …
·
There is no
denying that …
·
It cannot be
refused that …
·
It cannot be
denied that …
·
It cannot be
negated that …
·
There goes
without saying that …
Với lập luận của quan điểm đối lập,
sử dụng các cấu trúc như Relative and Adverbial clause (Đầu câu, giữa câu, cuối
câu, nguyên nhân - kết quả)
Đối với quan điểm của mình, sử dụng
tối đa cấu trúc nhấn mạnh hoặc các cụm từ nhấn (Cụm tính từ, cụm trạng từ).
Ví dụ:
·
Câu 1: Thứ 2, người
ta lập luận rằng chính sách này sẽ có ảnh hưởng tích cực về mặt kinh tế đối với
các đối tượng liên quan (synonym: topic sentence - lesson 1).
·
Câu 2: Có khả
năng là nhờ có việc được thuê, những những người công nhân thất nghiệp có thể
kiếm sống được trong khi đó công ty có thể tận dụng được nguồn lao động dư thừa,
giá rẻ để nâng cao sản lượng.
·
Câu 3: Tuy nhiên,
không thể phủ nhận rằng hiếm khi mà người công nhân chính cảm thấy thỏa mãn với
mức lương giảm đi do số giờ việc giảm đi.
·
Câu 4: Bên cạnh
đó, ngay sau khi mà những người thất nghiệp đảm nhiệm những công việc chính thì
công ty chứng kiến một sự sụt giảm đáng kể về hiệu suất và dành một khoản tiền
lớn để đào tạo lại những công nhân này.
·
Câu 5: Nói một
cách khác, những người liên quan ở đây trải qua nhiều bất lợi về kinh tế do
chính sách này (people: topic sentence - lesson 1)
·
Second, it is
argued that this policy has positive
economic effects on people involved. (Topic sentence – synonym)
·
It is likely that
by dint of being hired, the jobless earn a living and take care of themselves
while companies make use of new labor to heighten their productivity (adverbial
clause).
·
However, it is
undeniable that hardly do the main staff feel satisfied with the reduced
salaries due to fewer working hours. (Emphatic)
·
Beside, no sooner
have the unemployed taken charge over the main tasks than organizations are
going to see their significant decline in output and pour a great amount of
money into retraining. (Emphatic)
·
In other words,
people concerned suffer more financial drawbacks owning to this policy. (Topic
sentence – People)
Eg:
Topic: Argumentative
Theme: Politics
Themes related: Economic,
environment, education, security.
Objects related: citizens, nations,
neighboring countries, international communities.
Ideas:
·
For (economic):
nations sell weapons and gain profit citizens do business.
·
Against
(economic): nations cannot develop other industries, citizens pay high tax,
international community have economic punishment, North Korea – an example.
Thứ nhất, người ta lập luận rằng
chính sách dành ngân sách đầu tư vào quốc phòng có những ảnh hưởng tích cực về
kinh tế với các đối tượng liên quan.
….
It is first believed that this
policy has positive economic effects on people involved. It is likely that by
dint of selling weapons, nations gain profit while citizens feel secure to do
their business. However, it is undeniable that hardly can nations develop if
other key industries are under-funded. Besides, no sooner have nations poured a
great amount of money into defense than the international community is to
impose economic penalties and their citizens are supposed to pay high tax, such
as the case of North Korea. In other words, nations and their people undergo
more economic drawbacks due to this policy.
- Topic sentence (6
ways)
- It is likely =
possibly = probably = It is possible that = The possibility is that = The
likelihood is that …
- However =
Nevertheless = By contrast = Meanwhile = Yet, Sadly enough = yet, The sad truth
is that = yet, ironically = the paradox is that.
- Hardly = Rarely =
Little = By no means = Barely
- No sooner than = Not
until = Only after = Only after = Only because of = Only when = Only until
Discussion
It is first believed that this
policy has positive economic effects on people involved. It is likely that only
by dint of selling weapons do nations gain great profit while citizens feel
secure to do their business. A telling
example is seen in America and Russia rising to the world's fiscal position
through their sales of weapon in the second world war. However, it is partly
true that hardly can nations develop if other key industries are under-funded.
Besides, no sooner have nations poured a great amount of money into defense
than the international community is to improve economic penalties and their
citizens are supposed to pay high tax, such as the case of North Korea. In
other words, nations and their people undergo both economic pros and cons due
to this policy.
Không có nhận xét nào:
Đăng nhận xét